Біо, еко і натур-продукти: як розпізнати фальшиві лейби?

26.08

сосіски органік

Органічна продукція – органічна із моменту її «зачаття». Так в один голос говорять експерти галузі «органік» і мають для цього усі підстави. Чому? Пропонуємо розібратися.

Органічний продукт – це продукт харчування, отриманий шляхом сертифікованого органічного виробництва, що передбачає заборону використання синтетичних пестицидів та добрив, інших штучних речовин та ГМО.

Сьогодні на полицях супермаркетів чи на ринках ми бачимо масу «еко», «біо» та «натур» продуктів. Проте який із них є насправді органічним та на 100% натуральним? Аби бути певним у тому, що вас не дурять, погляньте на упаковку, спеціальні позначки і склад продукту. Якщо він – органічний, то на ньому має бути особливе маркування – «Євролисточок». Це свідчення того, що продукт – сертифікований згідно зі стандартами Європейського Союзу. Обов’язковою вимогою цих стандартів є нанесення коду сертифікаційного органу під зеленим листком. Наприклад, UA-BIO-108. Позначка «UA» означає, що сертифікаційний орган знаходиться в Україні, сертифікований виробник – також український. «BIО» – що продукт органічного походження, «108» – номер сертифікаційного органу, присвоєний європейською комісією або відповідною установою після проходження процедури затвердження сертифікаційного органу для сертифікації. Виробники також можуть наносити на свій продукт маркування сертифікаційного органу. В Україні право сертифікувати продукцію мають 18 органів. Найбільш відомим є «Органік Стандарт». Важливим є те, щоб виробники змогли підтвердити своє маркування сертифікатом. Адже кожен споживач, прийшовши до супермаркету, може спитати сертифікат на відповідний маркований продукт. Відповідно, працівник, адміністратор чи власник супермаркету має такий документ надати.
Існують спеціалізовані «точки», де споживач може купити органічні продукти харчування, соки, вина, м’ясо і навіть товари для дітей та органічну косметику. Таких місць в Україні налічуються понад 55. Більше того, споживач може заздалегідь сформувати перелік необхідних йому продуктів, замовити і потім забрати в супермаркеті. Як стверджують спеціалісти галузі органічного виробництва, такі продукти мають обмежений термін зберігання. Але нинішній споживач не готовий розбирати органічні товари із полиць супермаркетів, тому їх завозять невеликими партіями.

ВАЖЛИВО! Продукція не виходить із заводу без сертифіката, контролюється кожен етап її виробництва. Сертифікат видають раз у рік, тому перевірки і поновлення статусу «органік» треба поновлювати мінімум щороку. Крім того, у будь-який момент на виробництво чи в лабораторію можуть «заглянути» представники сертифікованого органу для перевірки.

На загал. Статус «органічний» – це законний статус, підтверджений законодавчими документами. Натомість «еко» продукція такого підтвердження не має. Тому цей статус, як і «біо» та «натур», використовують недобросовісні виробники. Хоча є держави, які так позначають продукти органічного походження або переробки. Проте натуральні продукти, вирощені на власних присадибних ділянках, теж можуть відповідати стандартам органічної продукції, але не затверджені жодним сертифікатом. Але немає сертифікату – немає права називатися «органік».

Окрім більш-менш звичних органічних овочів, ягід та молочних продуктів, на сучасному ринку є і продукти м’ясної переробки. Наприклад, органічні сосиски. Чули про такі? А в Європі вони користуються величезним попитом. Натомість в Україні більшість споживачів бідкаються, мовляв, у нас немає якісних ковбас. Насправді ж вони є. і не просто хороші, а 100% натуральні. Точніше, 95%. Саме такий відсоток складників повинні мати органічний склад, а біля кожного з них має бути обов’язкова позначка про його органічне походження. Згідно із стандартами ЄС, в продуктах органічної переробки такі дозволяють використовувати обмежену кількість добавок (до 0,01%). Втім у їх перелік не входять консерванти, хімічно синтезованих добавок, барвників та інших «шкідливих» інгредієнтів. Тобто їх число – значно менше, ніж у звичайних сосисках. Органічні ж мають колір вареного м’яса і можуть зберігатися не більше 14 дні. Звісно, ціни на продукцію органічного походження відрізняються від звичних нам продуктів. Проте вони знаходять свого споживача.

Отож, будьте обачними, обираючи продукти на полицях супермаркетів, адже під назвами «еко», «біо» та «натур» можуть приховуватись не корисні продукти, а навпаки. Шукайте на товарах спеціальне маркування і не соромтеся просити показати Вам відповідний сертифікаційний документ, який підтверджує статус «органік».

©БО БФ "Зміцнення громад" Дизайн: 

PRoMo-Студія "Fresh"Корпоративна пошта